close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

לחץ תוך עיני – מידע על התופעה

מערכת שורשז אדר, תשפג28/02/2023

הורדת לחץ תוך עיני באופן טבעי היא גם כן דבר אפשרי וזאת במסגרת רפואה סינית למחלות עיניים. באפיק זה משתמשים באמצעים טבעיים דוגמת תזונה מתאימה, צריכה של צמחי מרפא וטיפול דיקור סיני, על מנת להפחית את הלחץ התוך עיני

תגיות:
צילום: freepik
גלאוקומה נחשבת בעיני רבים כ-"רוצח השקט של הראייה" וזאת בשל העובדה כי המחלה מתפתחת ברובה ללא תסמינים, עד שמתחילים לחוש התדרדרות בראייה. המחלה נגרמת עקב לחץ תוך עיני מוגבר, שגורם לפגיעה בעצב הראייה. ממה נובעת עליית לחץ זו? כיצד בכלל מודדים לחץ בתוך העין? וכיצד הרפואה הסינית למחלות עיניים מסוגלת לסייע לחולי גלאוקומה ולהוריד את הלחץ התוך עיני הגבוה? – המשיכו לקרוא ותקבלו את התשובות.

מהו לחץ תוך עיני?
מהחלק האחורי של העין יוצא עצב הראייה, אחד מהגורמים המרכזיים והמשמעותיים ביותר במנגנון הראייה שלנו. ההזנה של עצב זה וסילוק
צילום: freepik
הפסולת המטאבולית שלו מתבצעים על ידי נוזל שנוצר בסמוך אליו ומתנקז דרך תעלות מיוחדות אל מחוץ לעין. על מנת שהנוזל ימלא אחר מטרותיו, יש צורך בהתפתחות לחץ תוך עיני ברמה מתאימה, שיגרום לזרימה שלו מנקודת הייצור דרך סביבת עצב הראייה ודרך תעלות הניקוז. אותו לחץ תוך עיני תקין נדרש על מנת לשמור על תפקודי ראייה גבוהים ומניעת נזק לעצב הראייה והוא נמדד בערכים של מ"מ כספית. הערכים התקינים נעים בין 10 ל-21 מ"מ כספית.

מה הבעיה עם לחץ תוך עיני גבוה?
לחץ תוך עיני גבוה גורם לפגיעה בעצב הראייה וכאמור למחלת הגלאוקומה. המצב הכרוני של המחלה קרוי גלאוקומה פתוחת זווית וזאת בשל העובדה כי לשכת העין דרכה מתבצע הניקוז אינה סגורה לחלוטין. הדבר גורם להפעלת לחץ גבוה ומתון על עצב הראייה, כך שהפגיעה הינה הדרגתית ולרוב אינה מורגשת, עד שמתחילים להופיע סימני פגיעה בראייה. ראשית מתבצעת פגיעה בראייה ההיקפית ולאחר מכן פגיעה בראייה המרכזית וללא טיפול המצב עלול להגיע עד לעיוורון.

במקרה החמור יותר הקרוי גלאוקומה צרת זווית, לשכת העין נסגרת בצורה כמעט מוחלטת, הניקוז כמעט ואינו מתבצע והלחץ התוך עיני עולה בצורה דרסטית תוך פרק זמן קצר. במקרה שכזה מופיעים תסמינים שונים שכוללים כאבים, עיניים אדומות, בחילות, הקאות וראייה מטושטשת ולמעשה מדובר במצב חירום ובסכנה מוחשית ומיידית לראייה. בשני המקרים, ברגע שיש עלייה בערך של לחץ תוך עיני סימפטומים סופיים עלולים להתבטא בפגיעה בראייה, לעיתים בלתי הפיכה.

חשוב לציין כי קיים גם מצב הפוך בו מתרחש לחץ תוך עיני נמוך כך שעצב הראייה נמצא במצוקה מתמדת של אספקת חומרי הזנה וסילוק רעלים. במקרים קלים יחסית מצב זה פוגע בחדות הראייה ובבהירותה, אך כאשר מדובר בלחץ תוך עיני נמוך מאוד, הדבר עשוי לגרום לנזק חמור לעצב הראייה. מידע נוסף על גלאוקומה, סוגיה והטיפולים כנגדה, תוכלו למצוא באתר של איתי שרף.

כיצד בודקים לחץ תוך עיני?
בדיקת לחץ תוך עיני מתבצעת במרפאה של רופא העיניים וזאת באמצעות מכשיר הקרוי טונומטר. מדובר בבדיקה פשוטה למדי ושאינה כואבת. הרופא משתמש במכשיר על מנת ללחוץ על הקרנית ובהתאם להתנגדות המכשיר ניתן לדעת את ערך הלחץ התוך עיני. מפאת קלות ביצוע המדידה, בדיקה זו מתבצעת רבות בקליניקה וניתן להיעזר בה למעקב אחר התקדמות הטיפולים השונים.

כיצד ניתן להוריד לחץ תוך עיני?
גלאוקומה מחייבת טיפול והשגחה צמודה על מנת להחזיר את הלחץ התוך עיני למצב תקין ולשמור על עצב הראייה. חשוב להבין כי ללא טיפול נאות במקרי לחץ תוך עיני גבוה, ההתדרדרות בראייה לא תאחר מלהגיע. הורדת הלחץ התוך עיני מבוצעת כיום על ידי רופאי העיניים באמצעות טיפות (בדרך כלל מטרתן לגרום להאטה בקצב ייצור הנוזל) ובמקרים מסוימים על ידי ניתוח לייזר מיוחד שמטרתו היא שיפור הניקוז של נוזל העין.

הורדת לחץ תוך עיני באופן טבעי היא גם כן דבר אפשרי וזאת במסגרת רפואה סינית למחלות עיניים. באפיק זה משתמשים באמצעים טבעיים דוגמת תזונה מתאימה, צריכה של צמחי מרפא וטיפול דיקור סיני, על מנת להפחית את הלחץ התוך עיני ובכך לסייע להצלחת הטיפול הרפואי שמקבלים. יתרונות נוספים של רפואה זו כוללים היעדר תופעות לוואי והתאמה אישית לכל מטופל וצרכיו.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה